... en omvat historische verhalen, getuigenissen, archiefdocumenten en materiaal uit die periode, met installaties die de verschillende sleutelfiguren uit die periode belichamen en hun verhaal vertellen.
De tentoonstelling begint in de grote lokettenzaal van Train World en schetst de internationale context tussen 1919 en 1939 die geleid heeft tot de Tweede Wereldoorlog. Er wordt ook een Kübelwagen – een Duits militair voertuig – tentoongesteld.
... en omvat historische verhalen, getuigenissen, archiefdocumenten en materiaal uit die periode, met installaties die de verschillende sleutelfiguren uit die periode belichamen en hun verhaal vertellen.
De tentoonstelling begint in de grote lokettenzaal van Train World en schetst de internationale context tussen 1919 en 1939 die geleid heeft tot de Tweede Wereldoorlog. Er wordt ook een Kübelwagen – een Duits militair voertuig – tentoongesteld.
Na de ‘spoorwegwandeling’ buiten, betreden de bezoekers hal 1 van het museum, die gewijd is aan NMBS vóór de oorlog en de Duitse invasie en haar greep op de Belgische spoorwegen. Het parcours omvat een reeks voorwerpen en waardevolle archiefdocumenten.
In hal 2 wordt duidelijk waarom en hoe het spoorwegbedrijf bleef werken onder de bezetting, tussen collaboratie en verzet. Dit deel van de tentoonstelling is ook gewijd aan de ‘spooktrein’, een konvooi dat nooit zijn eindbestemming bereikte.
Hal 3 doet het verhaal van de deportaties van dwangarbeiders, politieke gevangenen, Roma en Joden naar Duitsland tussen 1941 en 1944 aan de hand van objecten, documenten en portretten. De tentoonstelling toont ook een rijtuig van het Rode Kruis dat in 1944 gebruikt werd om Belgische gevangenen en gedeporteerden te repatriëren.
Hal 3 doet het verhaal van de deportaties van dwangarbeiders, politieke gevangenen, Roma en Joden naar Duitsland tussen 1941 en 1944 aan de hand van objecten, documenten en portretten. De tentoonstelling toont ook een rijtuig van het Rode Kruis dat in 1944 gebruikt werd om Belgische gevangenen en gedeporteerden te repatriëren.
Het twintigste transport is ongetwijfeld het bekendste van de deportatiekonvooien omdat het werd aangevallen door drie jonge verzetsstrijders. De voorbereiding ervan, de demografie en het lot bij aankomst in Auschwitz-Birkenau geven dit transport echter een uitzonderlijke plaats in de geschiedenis. Hal 4 vertelt over de aanval op het 20e konvooi, maar ook over de verzets- en sabotagedaden door het spoorwegpersoneel, de bombardementen door de geallieerden en de bevrijding. In dit laatste deel van de tentoonstelling is ook een ruimte gewijd aan het werk van NMBS om deze donkere bladzijde uit de geschiedenis te herdenken.
Het twintigste transport is ongetwijfeld het bekendste van de deportatiekonvooien omdat het werd aangevallen door drie jonge verzetsstrijders. De voorbereiding ervan, de demografie en het lot bij aankomst in Auschwitz-Birkenau geven dit transport echter een uitzonderlijke plaats in de geschiedenis. Hal 4 vertelt over de aanval op het 20e konvooi, maar ook over de verzets- en sabotagedaden door het spoorwegpersoneel, de bombardementen door de geallieerden en de bevrijding. In dit laatste deel van de tentoonstelling is ook een ruimte gewijd aan het werk van NMBS om deze donkere bladzijde uit de geschiedenis te herdenken.
Tijdens de tentoonstelling wordt in Train World ook een reeks lezingen gehouden en getuigenissen voorgesteld. Het programma bevat getuigenissen van overlevenden en presentaties door historici die gespecialiseerd zijn in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Deze lezingen zullen ook permanent online beschikbaar zijn.
Het programma:
- Getuigenis van Amir Haberkorn (NL) - overlevende van de Holocaust (°1944) | in samenwerking met het Joods Museum | zondag 12/10/2025 om 15 uur
- Getuigenis van Maximilien Kutnowski (FR) - overlevende van de Holocaust (°1940) | in samenwerking met het Joods Museum | zondag 19/10/2025 om 15 uur
- Nico Wouters (NL/FR) | Bezet bedrijf | zondag 9/11/2025 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Laurence Schram (NL/FR) | transport XX | zaterdag 15/11/2025 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Dimitri Roden (NL/FR) | De spooktrein van 1944 | zondag 1/03/2026 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Paul Jacobs (NL/FR) | De verzetsdaden van het spoorwegpersoneel tijdens de Tweede Wereldoorlog in regio Mechelen | zondag 26/04/2026 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR).
- Louis Gilliaux (FR) | NMBS tijdens de Tweede Wereldoorlog: grote schade en geleidelijke, soms verrassende reparaties. | zondag 15/03/2026 om 11 uur (FR) en 14.30 uur (NL).
Informatie en inschrijvingen (reserveren verplicht): info@trainworld.be – 02 224 74 37
Tijdens de tentoonstelling wordt in Train World ook een reeks lezingen gehouden en getuigenissen voorgesteld. Het programma bevat getuigenissen van overlevenden en presentaties door historici die gespecialiseerd zijn in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Deze lezingen zullen ook permanent online beschikbaar zijn.
Het programma:
- Getuigenis van Amir Haberkorn (NL) - overlevende van de Holocaust (°1944) | in samenwerking met het Joods Museum | zondag 12/10/2025 om 15 uur
- Getuigenis van Maximilien Kutnowski (FR) - overlevende van de Holocaust (°1940) | in samenwerking met het Joods Museum | zondag 19/10/2025 om 15 uur
- Nico Wouters (NL/FR) | Bezet bedrijf | zondag 9/11/2025 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Laurence Schram (NL/FR) | transport XX | zaterdag 15/11/2025 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Dimitri Roden (NL/FR) | De spooktrein van 1944 | zondag 1/03/2026 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR)
- Paul Jacobs (NL/FR) | De verzetsdaden van het spoorwegpersoneel tijdens de Tweede Wereldoorlog in regio Mechelen | zondag 26/04/2026 om 11 uur (NL) en 14.30 uur (FR).
- Louis Gilliaux (FR) | NMBS tijdens de Tweede Wereldoorlog: grote schade en geleidelijke, soms verrassende reparaties. | zondag 15/03/2026 om 11 uur (FR) en 14.30 uur (NL).
Informatie en inschrijvingen (reserveren verplicht): info@trainworld.be – 02 224 74 37
Een beklijvende sfeer… wie al in het voormalige concentratiekamp in Breendonk geweest is weet wat ik bedoel! Sowieso een interessante tentoonstelling voor jong EN oud, een donkere bladzijde in onze Belgische geschiedenis enorm interessant verhaald in een expo. Ik ben geen fan van de uitdrukking ‘politiek correct’ maar in dit geval is het wel passend! Het houd zowat perfect het midden tussen een bedrijf dat moest overleven in een wereldoorlog en de wandaden van de agressor tegenover Roma, homoseksuelen en joden. Het is een tentoonstelling waar je makkelijk een uurtje of 2 in rond kan dwalen zonder ook 1x verveeld te zijn.
Heb je interesse in onze spoorwegen of in de geschiedenis / WW2 dan MOET je deze gezien hebben dus GAAN is de boodschap.
DVE
Een beklijvende sfeer… wie al in het voormalige concentratiekamp in Breendonk geweest is weet wat ik bedoel! Sowieso een interessante tentoonstelling voor jong EN oud, een donkere bladzijde in onze Belgische geschiedenis enorm interessant verhaald in een expo. Ik ben geen fan van de uitdrukking ‘politiek correct’ maar in dit geval is het wel passend! Het houd zowat perfect het midden tussen een bedrijf dat moest overleven in een wereldoorlog en de wandaden van de agressor tegenover Roma, homoseksuelen en joden. Het is een tentoonstelling waar je makkelijk een uurtje of 2 in rond kan dwalen zonder ook 1x verveeld te zijn.
Heb je interesse in onze spoorwegen of in de geschiedenis / WW2 dan MOET je deze gezien hebben dus GAAN is de boodschap.
DVE