Wat is Duck and Waffle? Een ultiem comfortmenu vol opmerkelijke ingrediënten zoals truffel en foie gras, een gezellige sfeer en een van de mooiste uitzichten die een restaurant in Londen te bieden heeft. Ik was onder de indruk toen ik er voor het eerst kwam, en dit laatste bezoek, meer dan 12 jaar na de opening, was al even adembenemend, maar met het besef dat het verouderd is – en wel een flinke opknapbeurt kan gebruiken.
Sfeer
De DW-ervaring begint al op het moment dat je de speciale ingang aan de zijkant van de Heron Tower binnenstapt (sorry, de Selesforce Tower zoals d enieuw enaam luid). Nadat je bent begroet door de conciërge, die duidelijk bedreven is in het beleefd wegsturen van mensen (ja, je kunt maar beter een reservering hebben voordat je probeert binnen te komen), ga je vervolgens via een volledig glazen lift naar het restaurant. Deze liftervaring is ongelooflijk – hij schiet de lucht in als een ritje in een achtbaan en je voelt echt de sensatie wanneer je de zielloze bankiers onder je voeten ziet verdwijnen. Vergeet de Shard of de Sky Garden – de Salesforce-lift geeft je zoveel meer sensatie en ik kan het niet genoeg aanbevelen!
De grote eetzaal bestaat uit een open keuken naast een ruimte met ongeveer 30 tafels. Als je geluk hebt, kun je bij het kamerhoge raam zitten, zodat je volop kunt genieten van het ongelooflijke uitzicht. De meeste zitplaatsen bij het raam zijn voor twee personen, dus ik raad je aan slim te zijn en die derde persoon thuis te laten.
Dus, ik ben dol op de lift, de eetzaal en het uitzicht – wat is dan het addertje onder het gras? Nou, misschien die bijna onbestaande airconditioning.
Het is pas lente, maar zonder voldoende airconditioning begin ik nu al de nadelen te merken van wat in feite een broeikas op de bovenste verdieping is. Eerlijk gezegd valt het wel mee, maar er zijn andere plekken waar ik liever zou zijn om wat te zweten.
Wat is Duck and Waffle? Een ultiem comfortmenu vol opmerkelijke ingrediënten zoals truffel en foie gras, een gezellige sfeer en een van de mooiste uitzichten die een restaurant in Londen te bieden heeft. Ik was onder de indruk toen ik er voor het eerst kwam, en dit laatste bezoek, meer dan 12 jaar na de opening, was al even adembenemend, maar met het besef dat het verouderd is – en wel een flinke opknapbeurt kan gebruiken.
Sfeer
De DW-ervaring begint al op het moment dat je de speciale ingang aan de zijkant van de Heron Tower binnenstapt (sorry, de Selesforce Tower zoals d enieuw enaam luid). Nadat je bent begroet door de conciërge, die duidelijk bedreven is in het beleefd wegsturen van mensen (ja, je kunt maar beter een reservering hebben voordat je probeert binnen te komen), ga je vervolgens via een volledig glazen lift naar het restaurant. Deze liftervaring is ongelooflijk – hij schiet de lucht in als een ritje in een achtbaan en je voelt echt de sensatie wanneer je de zielloze bankiers onder je voeten ziet verdwijnen. Vergeet de Shard of de Sky Garden – de Salesforce-lift geeft je zoveel meer sensatie en ik kan het niet genoeg aanbevelen!
De grote eetzaal bestaat uit een open keuken naast een ruimte met ongeveer 30 tafels. Als je geluk hebt, kun je bij het kamerhoge raam zitten, zodat je volop kunt genieten van het ongelooflijke uitzicht. De meeste zitplaatsen bij het raam zijn voor twee personen, dus ik raad je aan slim te zijn en die derde persoon thuis te laten.
Dus, ik ben dol op de lift, de eetzaal en het uitzicht – wat is dan het addertje onder het gras? Nou, misschien die bijna onbestaande airconditioning.
Het is pas lente, maar zonder voldoende airconditioning begin ik nu al de nadelen te merken van wat in feite een broeikas op de bovenste verdieping is. Eerlijk gezegd valt het wel mee, maar er zijn andere plekken waar ik liever zou zijn om wat te zweten.
Toen ik voor het eerst bij D&W kwam, was ik onder de indruk van het eten, en ik vind dat de kwaliteit grotendeels nog steeds op peil is: de kenmerkende eend met wafel was net zo goed als altijd, maar de absolute topper was hun crème brûlée met foie gras – dit rijke en smaakvolle gerecht werd geserveerd met brioche bestrooid met marmelade en varkenskrakeling. Gewoon een sublieme combinatie die ik met plezier keer op keer zou eten. Hieronder volgen enkele meer gedetailleerde recensies:
Knapperige polenta met truffelmayonaise
Ik ben hier niet zo dol op. Ja, de polentaballetjes zijn goed gebakken en met truffelmayonaise zit je altijd goed – maar ‘knapperig’ is het zeker niet. Ik zou veel liever zien dat ze een platte polentachips maken met daarop de truffelmayonaise en iets dat het extra speciaal maakt. Met een prijs van £ 4 per stuk had ik ook bepaalde verwachtingen, die helaas niet helemaal zijn uitgekomen.
Toen ik voor het eerst bij D&W kwam, was ik onder de indruk van het eten, en ik vind dat de kwaliteit grotendeels nog steeds op peil is: de kenmerkende eend met wafel was net zo goed als altijd, maar de absolute topper was hun crème brûlée met foie gras – dit rijke en smaakvolle gerecht werd geserveerd met brioche bestrooid met marmelade en varkenskrakeling. Gewoon een sublieme combinatie die ik met plezier keer op keer zou eten. Hieronder volgen enkele meer gedetailleerde recensies:
Knapperige polenta met truffelmayonaise
Ik ben hier niet zo dol op. Ja, de polentaballetjes zijn goed gebakken en met truffelmayonaise zit je altijd goed – maar ‘knapperig’ is het zeker niet. Ik zou veel liever zien dat ze een platte polentachips maken met daarop de truffelmayonaise en iets dat het extra speciaal maakt. Met een prijs van £ 4 per stuk had ik ook bepaalde verwachtingen, die helaas niet helemaal zijn uitgekomen.
Crème brûlée met foie gras, geserveerd op brioche met marmelade en varkenszwoerd
Dit was zonder twijfel het beste gerecht van de dag. Foie gras gaat altijd goed samen met iets zoets, en de karamelkorst maakt het helemaal af. Bovendien tilde de brioche de hele ervaring naar een hoger niveau: warm brood met zoete marmelade en zout varkenszwoerd is gewoonweg perfect, of je de crème brûlée er nu bij eet of niet. Ik zou hier met alle plezier alleen al voor dit gerecht naartoe komen.
Crème brûlée met foie gras, geserveerd op brioche met marmelade en varkenszwoerd
Dit was zonder twijfel het beste gerecht van de dag. Foie gras gaat altijd goed samen met iets zoets, en de karamelkorst maakt het helemaal af. Bovendien tilde de brioche de hele ervaring naar een hoger niveau: warm brood met zoete marmelade en zout varkenszwoerd is gewoonweg perfect, of je de crème brûlée er nu bij eet of niet. Ik zou hier met alle plezier alleen al voor dit gerecht naartoe komen.
Duck and Waffle
Als je naar Duck and Waffle komt en het paradegerecht niet bestelt, dan word je wel bekritiseerd. Maar eerlijk gezegd, gezien de populariteit die soortgelijke gerechten sinds de opening van het restaurant hebben gekregen, is dit gerecht niet meer zo overweldigend als in het begin. Het is echter nog steeds lekker – echt lekker. Maar maak je er niet te druk om. Als je met z'n tweeën bent, raad ik aan om het te delen, zodat je ook ruimte overhoudt voor andere gerechten (misschien de foie gras crème brûlée hierboven – heb ik die al genoeg aanbevolen?).
Duck and Waffle
Als je naar Duck and Waffle komt en het paradegerecht niet bestelt, dan word je wel bekritiseerd. Maar eerlijk gezegd, gezien de populariteit die soortgelijke gerechten sinds de opening van het restaurant hebben gekregen, is dit gerecht niet meer zo overweldigend als in het begin. Het is echter nog steeds lekker – echt lekker. Maar maak je er niet te druk om. Als je met z'n tweeën bent, raad ik aan om het te delen, zodat je ook ruimte overhoudt voor andere gerechten (misschien de foie gras crème brûlée hierboven – heb ik die al genoeg aanbevolen?).
Pittige donut van ossenwang, abrikozenjam en paprikasuiker
Dit was een van de gerechten die Duck and Waffle volgens mij op de kaart heeft gezet, en dat is begrijpelijk. De eerste keer dat ik het proefde, was ik onder de indruk, maar het is een gerecht dat sindsdien zijn charme heeft verloren: de vulling was prima, maar het deeg was te compact en zwaar, en de abrikozenjam die daarvoor een tegenwicht moest bieden, was vooral zoet en had niet genoeg zuur om de zwaarte te doorbreken. Het hielp ook niet dat het pas 15 minuten nadat we al het andere eten op hadden geserveerd werd gebracht (ik vermoed dat het bij de bestelling was vergeten totdat we erom vroegen), maar al met al was dit veruit het zwakste gerecht van de dag.
Pittige donut van ossenwang, abrikozenjam en paprikasuiker
Dit was een van de gerechten die Duck and Waffle volgens mij op de kaart heeft gezet, en dat is begrijpelijk. De eerste keer dat ik het proefde, was ik onder de indruk, maar het is een gerecht dat sindsdien zijn charme heeft verloren: de vulling was prima, maar het deeg was te compact en zwaar, en de abrikozenjam die daarvoor een tegenwicht moest bieden, was vooral zoet en had niet genoeg zuur om de zwaarte te doorbreken. Het hielp ook niet dat het pas 15 minuten nadat we al het andere eten op hadden geserveerd werd gebracht (ik vermoed dat het bij de bestelling was vergeten totdat we erom vroegen), maar al met al was dit veruit het zwakste gerecht van de dag.
Cocktails: “Duck and Stormy” en “Waffle on the Rocks”
“Duck and Stormy” was een lekkere mix van rum, kokos, limoen en gembersap – over het algemeen vond ik hem lekker. De andere signature cocktail “Waffle on the rocks”, die wodka met wafelsmaak en ahornsiroop beloofde, beloofde echter meer dan hij kon waarmaken: de enige wafel- en ahornsmaak die je proeft, komt van een minuscuul stukje echte wafel en siroop in een minispuitje, terwijl de smaak hiervan, als er al iets te proeven viel, volledig verloren ging in de alcohol. Gezien hoe fantastisch de bar eruitziet, verdient D&W een indrukwekkender aanbod aan cocktails, zowel qua smaak als qua uiterlijk.
Cocktails: “Duck and Stormy” en “Waffle on the Rocks”
“Duck and Stormy” was een lekkere mix van rum, kokos, limoen en gembersap – over het algemeen vond ik hem lekker. De andere signature cocktail “Waffle on the rocks”, die wodka met wafelsmaak en ahornsiroop beloofde, beloofde echter meer dan hij kon waarmaken: de enige wafel- en ahornsmaak die je proeft, komt van een minuscuul stukje echte wafel en siroop in een minispuitje, terwijl de smaak hiervan, als er al iets te proeven viel, volledig verloren ging in de alcohol. Gezien hoe fantastisch de bar eruitziet, verdient D&W een indrukwekkender aanbod aan cocktails, zowel qua smaak als qua uiterlijk.
Service
Als je de Google-recensies bekijkt, vallen al snel een paar terugkerende punten op: de inrichting en het uitzicht zijn fantastisch, het eten is over het algemeen heerlijk, hoewel soms wat aan de dure kant (wat velen gezien het uitzicht als redelijk beschouwden), maar de service is erg wisselvallig. Voor alle duidelijkheid: de bediening is niet onbeleefd of onaardig, maar in veel gevallen zijn ze traag en ontbreekt het aan oog voor detail. Mijn ervaring was niet anders, met name:
Ter verdediging zou je kunnen zeggen dat ze onderbezet zijn, maar dat was deze keer zeker niet het geval. Het restaurant had ongeveer 30 tafels en er waren 14 obers. Voor zover ik kon zien, bedienden sommige medewerkers meerdere tafels, maar er waren er ook een flink aantal die gewoon wat rondhingen en weinig deden, of al hun tijd besteedden aan het langzaam afruimen van de lege tafels. Het was gewoon een beetje een rommeltje. Een goede ober moet altijd op de hoogte zijn van de situatie van de gast: of het water bijgevuld moet worden, of ze je aandacht proberen te trekken, of het tijd is om de tafel af te ruimen en de dessertkaart aan te bieden, en andere basiszaken zoals dat. Hier werd maar heel weinig van gedaan, en het leek er niet op dat dit kwam doordat mensen het te druk hadden, maar eerder door een gebrek aan een goed systeem en de juiste training.
Maar eerlijk is eerlijk, er waren ook een paar hele goede dingen:
Service
Als je de Google-recensies bekijkt, vallen al snel een paar terugkerende punten op: de inrichting en het uitzicht zijn fantastisch, het eten is over het algemeen heerlijk, hoewel soms wat aan de dure kant (wat velen gezien het uitzicht als redelijk beschouwden), maar de service is erg wisselvallig. Voor alle duidelijkheid: de bediening is niet onbeleefd of onaardig, maar in veel gevallen zijn ze traag en ontbreekt het aan oog voor detail. Mijn ervaring was niet anders, met name:
Ter verdediging zou je kunnen zeggen dat ze onderbezet zijn, maar dat was deze keer zeker niet het geval. Het restaurant had ongeveer 30 tafels en er waren 14 obers. Voor zover ik kon zien, bedienden sommige medewerkers meerdere tafels, maar er waren er ook een flink aantal die gewoon wat rondhingen en weinig deden, of al hun tijd besteedden aan het langzaam afruimen van de lege tafels. Het was gewoon een beetje een rommeltje. Een goede ober moet altijd op de hoogte zijn van de situatie van de gast: of het water bijgevuld moet worden, of ze je aandacht proberen te trekken, of het tijd is om de tafel af te ruimen en de dessertkaart aan te bieden, en andere basiszaken zoals dat. Hier werd maar heel weinig van gedaan, en het leek er niet op dat dit kwam doordat mensen het te druk hadden, maar eerder door een gebrek aan een goed systeem en de juiste training.
Maar eerlijk is eerlijk, er waren ook een paar hele goede dingen:
Al met al serveert Duck and Waffle lekker, stevig eten dat door de jaren heen innovatief en verrukkelijk is gebleven. Ik kom hier graag nog eens terug en zou het aan anderen aanbevelen – maar wel met de duidelijke kanttekening dat je soms te maken kunt krijgen met slechte bediening. Ik ben misschien wat streng in deze recensie, omdat ik echt dol ben op Duck and Waffle – zo dol zelfs dat ik het kookboek heb gekocht en er al een paar gerechten uit heb gemaakt.
Nogmaals: de basis is aanwezig, dus ik kijk ernaar uit dat ze de feedback van gasten serieus nemen en er weer een van de populairste eetbestemmingen in Londen van maken.
https://duckandwaffle.com/london
Ken De Groot / Lauren Verwilt
Al met al serveert Duck and Waffle lekker, stevig eten dat door de jaren heen innovatief en verrukkelijk is gebleven. Ik kom hier graag nog eens terug en zou het aan anderen aanbevelen – maar wel met de duidelijke kanttekening dat je soms te maken kunt krijgen met slechte bediening. Ik ben misschien wat streng in deze recensie, omdat ik echt dol ben op Duck and Waffle – zo dol zelfs dat ik het kookboek heb gekocht en er al een paar gerechten uit heb gemaakt.
Nogmaals: de basis is aanwezig, dus ik kijk ernaar uit dat ze de feedback van gasten serieus nemen en er weer een van de populairste eetbestemmingen in Londen van maken.
https://duckandwaffle.com/london
Ken De Groot / Lauren Verwilt